Ældre borgere i Maribo er blevet ofre for et bedrageri, hvor kriminelle udgiver sig for at være fra banker eller offentlige virksomheder. Mandag blev der indgivet endnu et par anmeldelser om bedrageri, hvor blandt andet et ældre ægtepar fra Maribo blev kontaktet af en kvindelig medarbejder fra "banken" søndag eftermiddag. Kvinden fik kontooplysninger og koder fra ægteparret, hvorefter en mand kom forbi og hentede deres betalingskort.
Bedragerne benytter sig af metoder, hvor de ringer til ældre mennesker og narrer dem til at udlevere betalingskort og koder. Det er vigtigt at være opmærksom på, at hverken banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder nogensinde vil ringe og efterspørge betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende, og de vil heller ikke komme ud til din bopæl for at hente dit kort.
Hvis man modtager en sådan henvendelse, bør man straks afbryde samtalen og lave et kontrolopkald til hovedtelefonnummeret eller til politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. Det anbefales også at kontakte yngre pårørende for hjælp. For mere information kan man besøge Sikker Digitals hjemmeside.