Ældre i Maribo udsat for bedrageri: Politiet advarer

dato

Mandag eftermiddag blev tre ældre personer i Maribo udsat for bedrageri og forsøg på bedrageri. En 83-årig mand og en 88-årig kvinde blev kontaktet af en mand, der udgav sig for at være fra deres bank. Den falske bankmand forsøgte at få fat i oplysninger om deres betalingskort, men de ældre afbrød samtalen og kontaktede deres pengeinstitutter. Heldigvis blev der ikke registreret nogen mistænkelige transaktioner på deres konti.

En 81-årig mand fra Maribo var dog ikke så heldig. Han blev franarret sit betalingskort, efter en mand, der udgav sig for at være fra banken, sendte en anden mand ud for at hente kort og pinkode. Der blev efterfølgende hævet et kontant beløb fra hans konto. Politiet efterforsker nu sagen som bedrageri.

Politiet advarer mod denne form for bedrageri og opfordrer til at være skeptisk over for ukendte personer, der udgiver sig for at være fra banken eller myndigheder. De anbefaler, at man straks afbryder samtalen og kontakter yngre pårørende for hjælp. Det er vigtigt at tale med ældre familiemedlemmer eller venner om aldrig at udlevere personlige oplysninger, koder eller betalingskort.

For at undgå svindlere kan man få et udeladt telefonnummer, og det er vigtigt at huske, at banker eller offentlige myndigheder aldrig beder uopfordret om pengeoverførsler eller personlige oplysninger. De kommer heller ikke ud til din bopæl for at hente kort eller spørger uopfordret om, hvornår du er hjemme. Hvis man modtager en mistænkelig opkald, bør man straks afbryde samtalen og lave et kontrolopkald til hovedtelefonnummeret eller politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. For yderligere information kan man besøge Sikker Digitals hjemmeside.

Kilde: Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi